Comments

رحلة الطيار





الطيار يومه عامل ازاى ؟
بيلبس الUniform و يطلع من بيته على المطار مش بيخش من الصالة بتاع الركاب العادية ، بيخش من صالة خاصة و يركب الطيارة هو و المساعد و المضيفات و المضيفين الطيارة بتبقي ف حالة Cold and Dark يعني مطفية مفهاش ولا حاجه شغالة 
بيطلب الاول من الGround services الRefueling يعني الخدمات الارضية تحط بنزين ف الطيارة الطيارة ليها 3 تانكات
Left Tank
Right Tank 
Center Tank 
و كل رحلة و ليها كمية وقود يعني مبيفولش الطيارة  
ليه هنا بقي مبيفولش الطيارة ؟ عشان الوزن الزائد ميخلهوش يعرف يهبط و هيضطر انه يفرغ الوقود ف الجو و يرمي فلوس ع الارض
بيدأ الطيار و مساعده يشغلوا الPanel (الاجهزة اللي قدامهم) بعد ما عملية الRefueling تخلص بيبدأ يطلب الطيار الBoarding
الBoarding هو تحميل الشنط للطيارة و تحميل الركاب الاتوبيسات تيجي تاخدك انت بقي زي الباشا تركب الطيارة
او ممكن تروح مشي لأن الطيارة ممكن تبقي قريبة من الصالة او ممكن تركب الطيارة عن طريق الJetway زي جسر مكيف مقفول كدا بتشي شوية و تلاقي باب الطيارة قصادك و تتحمل الشنط و الامتعه .و يطلب برضو ف نفس الوقت الطيارة الCatering services التمونيات اللي هي الوجبات اللي بتتقدم للركاب و المياه و كدا
لما العمليات دي كلها تخلص بيطلب الطيار انه يعمل Taxi للمدرج اللي هيقلع من عليه بيبقي الكلام هكذا
-SV 312 Request Taxi to Take Off Touch and Go
=Cleared to Taxi to Runway 33L Touch and Go Using Taxiway F U H Hold Short Runway 33L And Contact Tower when Ready
التواصل مع ابراج المراقبة كله بالانجليزي و لازم الطيار ياخد كورس هنا بقي في نوعين بالنسبة للطيار من الرحلات
VFR :- الرحلة دي لما يكون مستوي الرؤية عادي يعني مفيش شابورة او عاصفة تححب الرؤية و كدا
ف كل علاقة الطيارة بابراج المراقبة انه ياخد الاذن بالاقلاع و اذن دخول المجال الجوي و اذن الهبوط
بيبقي في جهاز ف الطيارة اسمه FMC
Flight Manager Computer بيبرمجه على مسار الرحلة و بيبقي عبارة عن Airways
زي مثلا CL50.VATAE.UL600.KIAB الكود اللي فوق ده بيبقي مسار الرحلة
و بتتوجه الطيارة لوحدها تلقائيا على المسار
IFR:- الرحلة دي بتكون لما يبقي في حواجب للرؤية
و المراقب الجوي هو اللي بيوجه الطيار و مبيبقاش مراقب جوي واحد بيبقوا كذا واحد في كل منطقة
و بيبقي في مسار برضو بس المراقب الجوي اللي بيوجه الطيار للاتجاهات اللي يوجه الطيار ليها
نرجع للTaxi لما بياخد الطيار الاذن انه يعمل Taxi بيطلب من الGround services الPushback
ايه هو الPushBack عربية بتزق الطيارة لورا عشان الطيارة مبتجبش مارشدير :"D
ف خلال عملية الPushback بيبدأ يشغل الطيار المحركات و ينزل الFlaps للدرجة ال5 الFlaps دي بتبقي جنيحات في الجناح بتساعد فى الهبوط والاقلاع و بيعمل الطيار Taxi لحد المدرج بس مبيدخلهوش
و بيطلب من البرج انه يقلع و بيأذنله اذا كان المدرج فاضي
بيخش الطيار المدرج و يزود قوة المحركات لحد ما تزداد سرعه الطيارة لحد مثلا 150 عقدة و بيبدأ يقلع و يرفع الLanding Gear العجل بتاع الطيارة وبيرتفع للارتفاع المحدد له و ليكن مثلا 30000 قدم
و بتبقي سرعه الطيارة ف الجو حوالي 280 عقدة او 0.76 ماك Mach
بتفضل الطيارة ترتفع تدريجيا بمعدل 1800 قدم ف الدقيقة او علي حسب ما الطيار بيظبطها
بتفضل الطيارة ماشية على مسارها لحد ما يوصل لAirway معين و تطلب منه الطيارة انه ينخفض لمثلا 3000 قدم اذا كانت الرحلة VFR
لو كانت IFR المراقب الجوي هو اللي بيقولي ينخفض امتي و كام
ملحوظة: الطيارة مبيفضلش سايق هو الطيارة ده كله في حاجه اسمها طيار آلي هي اللي بتحافظ ع السرعه و الارتفاع .
عملية الهبوط بقي في عمليتين ILS و Visual
ILS : عملية الهبوط الالي بتبقي في بعض المدرجات فيها الخاصية دي و بعضها لا
بيبقي المدرج ليه Frequency معين بيظبته على جهاز عنده اسمه الRadio stack
و الطيارة من نفسها تتوجه للمدرج و تنخفض لحد ما تقرب منه مثلا حوالي 100 متر و هو بيفصل الطيار الالي و يبدأ يهبط يدويا
Visual : الهبوط المرئي المراقب الجوي بيوجه الطيار ناحية المدرج لحد ما يشوفه و يبدأ هو يهبط يدويا بالنظر بس مينفعش يهبط ف حالة ان الجو سئ
بيبدأ الطيار ينزل الFlaps تدريجيا لحد ما تبقي على 40 درجة لما بيلمس الطيار المدرج بيخلي المحركات Reverses
بمعني انها بدل القوة تدفع لقدام تدفعها لورا عشان تبطأ الطيارة و طبعا المكابح .
المراقب الجوي يطلب من الطيار انه يخرج من المدرج و لما الطيار يخرج بيتصل ب ارض المطار عشان يطلب منهم انه يعمل Taxi to The Gates
عشان يوصل للبوابة اللي هينزل فيها الركاب و لما بيوصل بيطفي المحركات و يعمل الParking Brakes
و بيبدأ يطلب الDeboarding
لحد ما يتم اخلاء الطيارة و بتيجي عربيات الصرف اللي بتاخد الفضلات و عربيات الشنط
و لما الطيارة تفضي من كل حاجه خلاص ، الطيار بيرجع الطيارة تاني لحاله Cold And Dark

الموضوع من Youssef A. Bazid
Share on Google Plus

About 1Z